banners serveis (1)

L'alimentació saludable

Una alimentació saludable es defineix com aquella que és satisfactòria, suficient, completa, segura, adaptada al comensal i a l’entorn, sostenible i assequible, per tal de mantenir un estat de salut òptim, i a la vegada, la prevenció de malalties.

Una de les maneres de fomentar aquesta alimentació saludable, és a través de l’educació nutricional. L’educació nutricional no només es basa en la difusió d’informació sobre els aliments i els nutrients, sinó que també proporciona les eines necessàries per saber què fer i com actuar per millorar la nostra nutrició.

A partir d’aquí, tots coneixem la nostra dieta, la dieta mediterrània. Aquesta dieta és considerada com a saludable i equilibrada per tal de cobrir les necessitats nutricionals en les diferents etapes de la vida.

Una de les maneres de poder explicar com està formada la dieta mediterrània és a través del mètode del plat. El mètode del plat o Plat de Hardvard és una manera fàcil, pràctica i útil de planificar menús saludables per a la major part de població, per tal de seguir una alimentació sana i equilibrada. Cal esmentar, que amb aquest mètode no és necessari pesar ni mesurar les porcions dels aliments, ja que les porcions es realitzen amb la mida d’un plat saludable, que normalment fan 23 cm de diàmetre aproximadament.

Aquest plat es divideix en tres parts: verdures i fruita, hidrats de carboni i proteïna. Les verdures i fruites ocupen la meitat del plat. Com més colors i varietat millor. Els hidrats de carboni ocupen un quart del plat. S’han de consumir preferiblement integrals pel seu elevat contingut en fibra (blat integral, arròs integral, pasta integral, etc). La proteïna ocupa el restant quart del plat. El peix, el pollastre, les llegums i els fruits secs són una font de proteïna saludables.

Per altra banda, aquests tres grups, s’han de complementar amb olis vegetals saludables (oli d’oliva, de colza, de soja, etc), la ingesta d’aigua, cafè o te i l’exercici físic en el que és important realitzar mínim 30 min al dia.



En tot moment, cal valorar la persona que tenim a davant, veure com l’alimentació li afecta a la salut i el seu benestar emocional, i corregir tots aquells desequilibris del propi cos.

Vols llegir més publicacions?