Logopèdia i Dislèxia

blog

Logopèdia i Dislèxia

La logopèdia és la disciplina dinàmica que engloba la investigació, el diagnòstic, l’avaluació, el tractament i la intervenció dels trastorns de la comunicació i les seves funcions associades.

La dislèxia forma part de la disciplina de la logopèdia. Aquesta, de forma generalitzada fa referència a un trastorn que es manifesta en la dificultat per a l’aprenentatge de la lectura i que afecta de manera persistent a la discriminació, descodificació i seqüència fonològica en la població amb intel·ligència i motivació considerades normals, és a dir sense cap alteració. També afecta el reconeixement de paraules i la seva comprensió.

Aquest trastorn es calcula que pot afectar un de cada deu nens i pot provocar, en segons quines àrees un fracàs escolar. Per tant, actualment és un trastorn molt habitual entre els infants. Perquè no s’arribi aquest extrem és importantíssim i necessari fer un diagnòstic precoç per poder començar a treballar les reeducacions, en conseqüència, el pronòstic també dependrà de quan es comença la reeducació i les habilitats que hi ha afectades.

Les seves causes no es coneixen amb gaire certesa, però sí que pot haver-hi una part que és hereditària (la més important) o també un dèficit fonològic.

La dislèxia pot estar acompanyada d’altres dificultats, com ara un TDAH, dificultats en el llenguatge, velocitat de processament, dificultat en el càlcul, etc.

Els principals símptomes associats aquest trastorn són:
– Intercanviar lletres (canviar ordre o invertir-les
– Intercanviar números
– Confondre paraules amb una pronunciació similar
– Nocions temporal o espacials alterades
– Dificultat per seguir instruccions i rutines
– Dificultats per organitzar el pensament
-Dificultats en l’àrea de matemàtiques.

Un tractament molt necessari són les reeducacions que serveix per ajudar en la millora de la lectura i desenvolupar altres estratègies necessàries per a aquest trastorn. A part, també dins l’escola es tracta de donar unes pautes i unes adaptacions necessàries perquè aquests infants tinguin un bon aprenentatge.
Les reeducacions primerament tenen un treball específic de consciència fonològica i l’associació de grafema- fonema. En segon lloc, també ajuden a fer un entrenament per la millora de la velocitat lectora i la fluïdesa lectora i per últim fan un treball específic de la velocitat de processament.

-Laura Muñoz, logopeda –

Més informació

Vols llegir més publicacions?


Feu clic aquí

Feu un comentari